Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
 

21 | 12 | 2025

Propozycje zabaw i ćwiczeń dla dzieci

I. Zabawy pogłębiające więzi rodzica z dzieckiem

  • masażyki z wykorzystaniem wierszyków np. „Płynęła sobie rzeczka…”,
  • przytulanie, gilgotanie, kołysanie,
  • „koguciki”- kucnijcie naprzeciw siebie, wyciągnijcie przed siebie obie dłonie i podskakując starajcie się odepchnąć,
  • pizza – na plecach dziecka „ugnieść ciasto, nakłuj je widelcem, posmaruj oliwą, posyp serem, upiecz, a na końcu schrup z zachwytem”,
  • winda- stojąc podnieś dziecko na ręce, przytul, a następnie delikatnie spuść na dół- dziecko zjeżdża po ciele rodzica,
  • raczkowanie – pochodźcie na czworakach, chwytajcie się za stopy, przepychajcie, przechodźcie pod lub nad sobą.
  • zabawy z kocykiem:
  • naleśnik – zwiń dziecko w kocyk, delikatnie turlaj je po podłodze;
  • kółka, zygzaki- poproś, by dziecko położyło się na kocyku. Chwyć za koc i ciągnij delikatnie po podłodze; wykonuj zygzaki, koła itp.;
  • hamak – chwyćcie koc za rogi i delikatnie bujajcie dziecko

II. Zabawy grafomotoryczne

Usprawnianie grafomotoryczne zaczynamy od najprostszych ćwiczeń:

  • rysowanie patykiem na piasku,
  • mazanie zmoczonym palcem w farbie po papierze,
  • odciskanie zamalowanej farbą dłoni, stóp,
  • obrysowywanie dłoni i stóp,
  • „malowanki- niespodzianki” pod nieobecność dziecka rysuje się coś świecą, dziecko pokrywa farbą kartkę,
  • wycinanki, wyklejanki, wydzieranki,
  • rysowanie wg. szablonu.

Przy takich zajęciach dziecko rozluźnia mięśnie i ma wrażenie, że się bawi, a nie rysuje.

Ćwiczenia kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania – od początku wyrabiamy u dziecka kierunek pisania od lewej do prawej strony, wskazujemy mu drogę:

  • rysowanie szlaczków rozpoczynamy od lewej strony,
  • kreślenie linii pionowych (z góry w dół) i poziomych (z lewej do prawej),
  • ćwiczenia w rysowaniu okręgów i spirali w obu kierunkach,
  • zamalowywanie obrazków, kalkowanie, łączenie kropek, rysowanie po śladzie, kończenie szlaczków, odwzorowywanie rysunków zgodnie ze wzorem, rysowanie na tackach z piaskiem czy kaszą.

III. Zabawy usprawniające funkcje wzrokowe

  • dobieranie jednakowych obrazków, układanie zabawek według koloru, kształtu itp.,
  • układanie puzzli,
  • uzupełnianie brakujących elementów na obrazkach,
  • zagadki i łamigłówki obrazkowe np. labirynty, domina obrazkowe, literowe, układanki, klocki,
  • zapamiętywanie jak największej ilości elementów na obrazku, przedmiotów w pokoju,
  • gra „memory”,
  • dla starszych przedszkolaków: wyszukiwanie takich samych liter.

IV. Zabawy usprawniające funkcje słuchowe

  • wysłuchiwanie odgłosów w domu np. pralka, mikser, kapanie wody z kranu,
  • wysłuchiwanie odgłosów na spacerze np. warczenie silnika samochodu, szum drzew, śpiew ptaków,
  • słuchanie, naśladowanie zwierząt i jednoczesne odnajdywanie na obrazku,
  • szukanie rymów i ich wystukiwanie / klaskanie,
  • nauka prostych wierszyków, piosenek,
  • wymyślanie historyjek np. z wykorzystaniem instrumentów muzycznych.
  • zapamiętywanie i powtarzanie zdań; ciągów cyfr i wyrazów,
  • dla starszych przedszkolaków: podział zdań na wyrazy, liczenie wyrazów, wyodrębnianie sylab w słowach, wyszukiwanie wyrazów zaczynających się lub kończących na daną głoskę.

V. Zabawy wzbogacające słownictwo i myślenie

  • opowiadanie historyjek na podstawie obrazków,
  • opis obrazków,
  • kończenie zdań,
  • wymienianie nazw kolorów, zwierząt, kwiatów, pór roku itp.;
  • zachęcanie dziecka do wypowiadania się na temat codziennych wydarzeń;
  • wprowadzanie nowych pojęć z otaczającego świata,
  • wyciąganie wniosków na podstawie obrazków, bajek; zastanawianie się „co by było, gdyby…”,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych typu: liczenie, przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem praktycznych sytuacji dnia codziennego np. porównywanie zawartości dwóch pudełek, przeliczanie patyczków, rozróżnianie prawej/lewej strony,
  • dla starszych przedszkolaków: znajdowanie podobieństw między pojęciami np. pies i lew mają 4 łapy, ogon, sierść i są zwierzętami.

Polecana literatura

  • M. Bogdanowicz „W co się bawić z dziećmi” książka + płyta CD
  • M. Bogdanowicz „Przytulanki, czyli wierszyki na dziecięce masażyki” książka + płyta CD
  • M. Bogdanowicz „Metoda Dobrego Startu”, „Od wierszyka do rysunku” dla dzieci 3-4 letnich oraz dla 5-letnich
  • C. Rose, G. Dryden, Seria książeczek „Zabawy fundamentalne 1” (0-2 lat) i „Zabawy fundamentalne 2” (2-6 lat) np. „KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ”
  • M. Molicka „Bajki terapeutyczne”
  • E. Lenka, „Teczka 3-4-5 latka” książka z wierszykami + karty pracy, wyd. Olesiejuk
  • J. Silberg „Zabawy umysłowe dla dzieci, 125 gier i zabaw dla dzieci od roku do trzech lat”

 

E-szkoła
Projekty
ABSOLWENCI
BIP PZSP W OLSZANCE
Nasze sukcesy
Odwiedziny

Odwiedza nas 43 gości oraz 0 użytkowników.

Ostatnio dodane
Statystyka odwiedzin
4954610
dziś
wczoraj
w tym tyg.
w zesz. tyg.
do tej pory
1052
1125
1052
4949599
4954610